14 maart

Voor de spaarders van stempels in je paspoort wij hebben er weer 1 bij. We zitten in Botswana. We zijn vanmorgen vroeg vertrokken omdat we optijd bij de okavaga delta willen zijn. We gaan daar allemaal een vliegtuigje in en maken dan vlucht van ruim een uur boven de delta. Deze tijd van het jaar zal de delta volstaan dus dat moet mooie plaatjes geven.

Na een lange dag in de bus kwamen we eindelijk bij het vliegveld van nuam aan. Na de gebruikelijke formaliteiten konden we inchecken. Het inchecken bestond uit het gezamelijk wandelen naar ons vliegtuig. Mark onze piloot had nog een plaatsje over in de cockpit en we waren het unaniem eens dat Ed daar mocht gaan zitten. Ed word morgen namelijk 60 jaar…..

Het vliegtuigje, een cesna grand caravan, had net genoeg plaats voor ons allemaal. Ik moest aan het “gangpad” zitten maar dat was geen probleem want Mark had me al verteld dat ik na het opstijgen achterin kon gaan zitten. Nou ja zitten er waren geen stoelen dus moest ik me vasthouden aan de deuren. Die deuren waren nog niet opslot dus dat heb ik zelf maar even gedaan. Zoals een groot voetballer al eens zei (hij heeft tenslotte ook bij Feyenoord gevoetbald) ieder nadeel heb z’n voordeel….ik zat daar helemaal alleen maar enige vorm van koeling was er niet. Na 5 minuten waren mijn broek en shirt al zo nat dat het leek alsof ik in het water had gelegen!

Wat was dit geweldig, vanuit het vliegtuig konden we de olifanten, nijlpaarden, buffels en andere dieren heel goed zien. De rivier die de delta voedt doet er ongeveer 3 maanden over voordat ze het begin van de delta bereikt en daarna nog eens 3 maanden voordat het door de delta is gestroomd. We hebben enorm veel nijlpaarden, buffels en olifanten gezien zodat we deze ook weer op ons lijstje kunnen zetten. De trouwe lezers die hebben meegeschreven weten nu dat we de big-five allemaal hebben gezien. Alleen het luipaard moeten we nog in het wild zien. Het uitzicht in het vliegtuig was echt super. Wat vooral veel indruk maakte waren alle sporen die de dieren hadden gemaakt. De olifanten leken vanaf 100 meter, zo laag vlogen we, al groot. Wat zal dat op de grond wel niet voor een enorm beest zijn?! We hebben bijna de hele delta vanuit de lucht kunnen zien. Volgens de piloot hadden we ongeveer 260 km gevlogen.

De landing was ook weer een ervaring. Ik had geen tijd meer om mijn plaatsje (stoel 12f) op te zoeken dus ben ik maar gewoon achterin op de grond gaan zitten. Was wel heel erg spannend!

Terwijl ik dit berichtje typ liggen we allemaal al in de tent en gaat het buiten tekeer. Het onweert echt enorm en de wind waait door de bomen boven ons. Ik hoop dat de regen overwaait. Ach dit moet je oom meegemaakt hebben.

Ik heb na het zwemmen even naar de rivier staan kijken. We zitten met de campsite net op het randje van de okavanga delta en de kalahari woestijn. 2 uitersten in natuur……. De woestijn is de grootste aan een gesloten zandvlakte van de wereld (volgens onze gidsen) terwijl de delta voor het grootste gedeelte uit water bestaat.

Morgen gaan we met een houten boot de delta in en blijven daar 2 nachten slapen. Met een gids gaan we door de delta trekken en hopen dat we veel dieren tegenkomen maar ook weer niet al te dichtbij. Een van de gidsen kwam vanavond even vertellen wat we allemaal kunnen verwachten. We mogen bijvoorbeeld niet alleen gaan lopen en als je naar het toilet moet ga dan bijvoorkeur samen. We zouden zomaar een leeuw, luipaard, cheeta, nijlpaard of krokodil kunnen tegenkomen.

De komende 2 dagen zal ik waarschijnlijk geen verhaaltje kunnen zetten op de site. Mocht het uitblijven van de verhalen te lang duren dan graag alarm slaan…….!?!