Zaterdag 13 oktober 2012

Nee we zijn niet opgepakt door de havenpolitie maar door de enorme woeste zee van gisteren (vrijdag) waren we aardig moe en we moesten ook nog de tassen inpakken. Vandaar dus gisteren alleen maar foto’s en geen verhaal. Jullie kunnen de fregatten van de marine terug roepen. We hoeven niet bevrijdt te worden…

Gisteren weer met een prachtige zonsopgang wakker geworden wat een mooi plaatje opleverde met de havenhoofden in een oranje gloed.

Bij pablos een heerlijk ontbijt gegeten en uitvoerig afscheid genomen van iedereen. Tijd om het anker op te halen en het laatste stuk naar Athene terug te varen. Een tocht van ongeveer 30 zeemijlen, ongeveer 6 uur varen. Het eerste stuk tot de lunch-ankerplaats hebben we geen wind en moeten we weer de motor gebruiken. Dat gaat straks weer een enorme rekening opleveren als we de boot moeten aftanken. We hopen onderweg nog dolfijnen te zien.

We vinden een mooi baaitje waar we weer snel het water induiken om wat te snorkelen. Er is weer volop vis te zien en ook een of ander kwal achtig dier. We besluiten om na het zwemmen direct het anker weer in te halen en de tocht naar de haven van Athene voor te zetten. Vooral omdat we weer kunnen zeilen want er staat een flinke wind. Uit de luwte van het eiland krijg ik weer diverse opdrachten. Om de zeilen te hijsen en al snel snijden we met een gang van 6,5 knoop door het water. Jacqueline trekt de boot zo scheef dat mijn voeten bijna loodrecht naar beneden hangen terwijl ik aan de zeereling hang:-) de wind waait met kracht 4 tot 5 en we schieten lekker op.

Voorbij het eiland aegina worden de golven hoger en het kost de kapitein veel kracht om de boot op koers te houden. We besluiten de zijlen te strijken en op de motor verder te varen. Een goede keuze van de golven doen de boot enorm rollen. Het is best wel spannend om dat voor de eerste keer mee te maken. Gelukkig bereiken we heelhuids de haven. Helaas hebben we geen dolfijnen meer gespot,dus dat wordt nog een keer terugkomen om deze van het lijstje van de big five af te kunnen vinken.

Het aanleggen in de haven kost ons geen moeite ondanks het piep kleine plekje voor de boot. Van alle kanten worden we geholpen en binnen een mum van tijd liggen we zo vast als een huis. Het is een uur of zes, precies op de afgesproken tijd! En dan begint in een razend tempo de uitcheck. Er springt een duiker in het water om het onderwaterschip op schades te controleren en tanken we diesel. We hebben 28 uur op de motor gevaren en de motor verbruikt 3 liter per uur. We moesten €105 afrekenen. Daarna controleert Laurens de zeilen en allerlei andere zaken.

De boot is nog net zo heel als toen we hem kregen dus de overdracht gaat dan ook heel snel. Even wat papieren tekenen en klaar zijn we.

Na een drankje en een douche is het helaas tijd voor ons laatste diner in Griekenland:-( we gaan naar Jacqueline haar favoriete restaurant en kiezen een mooi tafeltje aan het waterop het strand. we doen ons weer tegoed aan allerlei lekkers. Met koffie sluiten we af en net als we willen gaan komt nikos bij ons zitten en pas een uur later laat hij ons weer gaan. Moe komen we bij de boot en na wat inpakken gaan we lekker slapen.

Vanmorgen (zaterdag) vroeg op moeten staan om de laatste dingen in te pakken en op het gemakkie te kunnen douchen. Nog snel voor de laatste keer ontbijten aan dek en dan met de bus naar de luchthaven. Het inchecken ging soepel en minder kilo’s aan bagage dan op de heenreis. Bovendien nog steeds niet aangehouden wegens niet luisteren naar de havenpolitieman. Blijkbaar toch bluf,wat wij al dachten haha. Nu zitten we nu te wachten op onze vlucht.

Het was een mooie week die veel te snel voorbij is gegaan…