Woensdag 10 december

Ik had net mijn internet afgesloten, echt nog geen 10 seconden of de dame van de receptie kwam me vertellen dat ze een kamer vrij hebben. ” Het is wel een dure”: zegt ze. Wat kan mij het schelen…..Ik mag de berg op. Snel betalen en een groepje zoeken om een gids en vervoer te delen. Als snel zie ik 2 jongens staan die met nog een ander stel een gids en busje hebben geregeld, ik mag best wel mee maar zij gaan het lange pad doen. 8,5 km ipv 6,5….ik besluit niet lullig te doen en ga met ze mee. De tocht is geweldig 5 uur klimmen en dalen door een regenwoud. Het ene moment schijnt de zon en dan opeens zit je in de wolken en komt de regen met bakken naar beneden. Wat een geweldige ervaring (en volgens rudolf en ellen moet het mooiste nog komen!). Halverwege hebben we tijd voor een luch. het meegebracht eten gaat erin als koek. Opeens horen we een knal, alsof er iemand op het dak van ons hutje is gesprongen. Wat blijkt de duitse jongen (kay) is flauwgevallen. Gelukkig heb ik mijn BHV en hebben we laatst wat trucjes geleerd. na een beetje praten, knijpen en proberen het bloed weer naar zijn hersenen te krijgen komt hij weer bij……ik ben de held van de dag. Het was wel even eng want je zit midden in de jungle en op iets van 3000 meter hoogte, bel dan maar eens 112! na 5 uur komen we uitgeput aan. Niet veel anderen hebben deze tocht ondernomen en ik moet dan ook tig keer vertellen hoe het was. Na een douche en heete thee met een leker bord noodles is het een beetje verhalen over wat we allemaal doen thuis en waarom Maleisie. Om een uur of 9 gaat iedereen naar bed want morgen moeten we om 2 uur op. De tocht naar de top (4095 meter) kost ons 3 uur en we gaan voor de zonsopgang. Na een onrustige nacht, mijn kamer genootje is ziek en moet spugen. Gelukkig heb ik nog wat paracetamol van de kruidvat bij me en als snel is ze weer aan wat beter en slaapt ze als een roosje. Haar broer, zack is blij met mijn help en het is dan ook de hele nacht: “thank you sir” ” good night sir”. om 2 uur uit bed en na een kop koffie gaat de klim beginnen. Ik kan het wel vertellen maar je moet het zelf ervaren. Om 3 uur ‘s nachts in ht pikke donker met een zaklampje op je hoofd, handschoenen aan en een muts op, een berg van meer dan 4 km beklimmen, GEWELDIG. op de top was het ijskoud en al snel kwam de zon op. Mooie foto’s gemaakt maar het mooiste was de afdaling daarna. Dan zie je pas wat voor hoogte je hebt overwonnen. Na een moeizame afdaling en een ontbijt ben ik alleen (de rest was niet zo snel in de afdaling) aan de weg naar de receptie begonnen. Na 3 zware uren met veel pijn en vermoeidheid was ik eindelijk benenden. Daar aangekomen zag ik een engelse jongen die ik boven heb leren kennen. Samen hebben we gelijk een taxi naar KK terug genomen en we zitten nu in en luxe hotel voor nog geen 16 euro. Ik heb heerlijk een uur of 2 in bad gelegen (ik stonk inmiddels zo dat de dames van de receptie in het hotel moesten kokhalzen). Na een heerlijk fris bad ben ik een vlucht gaan boeken voor mijn duik avontuur. Morgenochten om 9.30 vlieg ik in een vliegtuig voor max 9 personen naar Tawau. Daar probeer ik een boot te regelen naar een oud olieplatform midden op zee. Van dat platform hebben ze een hotel gemaakt speciaal voor duikers…..ik ben benieuwd.
Op de top 4095,2 meter hoog

De top

Het bewijs

2 Responses to “Woensdag 10 december”

• Dennis,Janet en Romy Says:

Ziet er weer gaaf uit…
    Ik zag dat je net online was maar ik was net te laat..Jammer.
    Tonnie de held..hahaha
    Dikke kus van Romy en ze wil wel een Gucci jas of Prada shirtje hoorrrr hahah
    Nou geniet van de hotel en luxe bad,en van Dennis moet je maar een MESSAGE via de tv (je snapt em) nemen..
    Doei en liefs van ons

• SA Says:

Goed gedaan jochie 😉 Ben trots op je !
    Maar waar is nou die prive afdeling, ik zoek me rot…..